achterdek conversatieTreffender kon haast niet. Om de Nieuwe Waterweg aan te leggen, kwam in de negentiende eeuw een grote groep Brabanders voor de graafwerkzaamheden naar Rotterdam. Anno 2019 voer een zware delegatie van het Brabantse vervoerend bedrijfsleven over de Nieuwe Waterweg, netwerkend met vertegenwoordigers van onder andere de Rotterdamse haven. Een boottocht georganiseerd door MCA Brabant in samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam.

 

 

Dat Brabanders de Nieuwe Waterweg hadden gegraven, vertelde Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam – en sinds kort lid van de Raad van Advies van MCA Brabant – bij de start van de boottocht in het informatiecentrum Futureland op de Maasvlakte. Toen Futureland startte, lag het aan de rand van de Maasvlakte met zicht over de Noordzee. Dat is ruim 12 jaar geleden. Nu ligt het informatiecentrum midden op de Maasvlakte met een prachtig uitzicht op het nieuwgewonnen land van Maasvlakte 2 en de werkende containerterminals van APMT en RWG in de Amaliahaven en de Arianehaven. Het was donderdag 12 september de ontmoetingsplaats voor de deelnemers aan de boottocht, een initiatief van MCA Brabant en Havenbedrijf Rotterdam om de samenwerking tussen met alle Brabantse bedrijven te bevorderen.

 

Band met Brabantnwmazpass

Met het Nederlandse klimaat is het altijd een gok of het weer een succesvolle boottocht toestaat, maar de organisatie van deze netwerkbijeenkomst kon zich gelukkig prijzen met een prettige najaarszon, waarin het goed toeven was aan boord van het directievaartuig van Havenbedrijf Rotterdam, de catamaran Nieuwe Maze, varend van de Maasvlakte naar de Wilhelminakade in de stad Rotterdam. Er was voor alle betrokkenen volop gelegenheid te overleggen over de mogelijkheden van samenwerken in corridors en tevens te overzien wat de obstakels kunnen zijn op weg naar zo’n samenwerking.
Aan boord was onder anderen Brabants gedeputeerde voor Mobiliteit Christophe van der Maat. Met zijn aanwezigheid beklemtoonde hij ‘het belang van de band tussen Brabant en Rotterdam’. Brabanders en Rotterdammers hebben allen als motto: ‘mouwen opstropen en aanpakken’, aldus de gedeputeerde. “We staan voor grote CO2-opgaven.” Hij wees op de schaarste in talenten, stikstofruimte, budget en ruimte, waar oplossingen voor moeten worden gezocht. “We moeten andere keuzes maken om de juiste verhouding te vinden tussen groen, leven en werken.”
Emile Hoogsteden gaf aan dat er voor de haven van Rotterdam ook grote uitdagingen in het verschiet liggen: “Dat we nog steeds jaarlijks groeien als haven is mooi, maar ook wel scorebordjournalistiek. We moeten blijven investeren. De helft van de goederen die in de Rotterdamse haven worden overgeslagen bestaat nog steeds uit fossiele brandstoffen. Dat gaat hoe dan ook minder worden de komende jaren. De energietransitie is daarom een belangrijk punt van aandacht voor de Rotterdamse haven.”
Hij wees ook op de schaalvergroting van de containervaart op zee, waardoor de zeeschepen steeds groter zijn geworden en ook de call sizes (de hoeveelheid containers die worden overgeslagen van en naar één schip). Dat leidt volgens hem tot een ‘missmatch’ met het vervoer naar het achterland. “De West-Brabant corridor is hetgeen we op hebben zitten wachten, wat mij betreft een mooi voorbeeld voor andere initiatieven. We moeten samen werken aan bereikbaarheid.”
Ook Hoogsteden wees op het belang van de relatie tussen Brabant en de Rotterdamse haven. “Met 1,2 miljoen containers die jaarlijks tussen Rotterdam en Brabant worden vervoerd, is Brabant voor Rotterdam één van de belangrijkste slagaders.”

 container binnenschip zeeschip

Over MCA Brabant

MCA Brabant is het Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum Brabant, een kennis- en netwerkorganisatie voor Brabant. MCA Brabant brengt bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen bij elkaar en adviseert over multimodaal transport. Tevens signaleert MCA Brabant trends en ontwikkelingen op het gebied van multimodaal goederenvervoer, initieert en begeleidt multimodale initiatieven van marktpartijen, en vergaart, ontwikkelt en verspreidt kennis en informatie.