25Port Liner Omega Architects
Het eerste volledig elektrisch aangedreven containerschip zal in de tweede helft van volgend jaar varen tussen Barge Terminal Tilburg en de zeehavens. Deze ‘Port-Liner’ vaart op omwisselbare batterij-containers zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen. Dit staat te lezen in De Binnenvaartkrant van dinsdag 5 december.

Op vrijdag 1 december werd bekend dat Port-Liner BV- het bedrijf dat deze eerste nul emissie-schepen ontwikkelt – 6,8 miljoen euro subsidie zal ontvangen in het kader van Connecting Europe Facility (CEF), een Europees steunfonds. De reden dat dit schip voor die subsidie in aanmerking komt, is dat volgens de Europese Commissie het project zal bijdragen aan de bespoediging van het gebruik van elektrische aandrijving in de binnenvaart. Het MCA heeft een bescheiden rol gespeeld bij de advisering van Port-Liner BV voor het verkrijgen van de subsidie.


Het containerschip meet 110 bij 11,45 meter en het plan is om zeker zes van deze schepen te bouwen, waarbij een aantal al wat breder zullen zijn. Er zijn al opdrachtgevers om gebruik te maken van deze elektrisch aangedreven schepen. De schepen worden in Nederland gebouwd bij Asto Shipyard in Raamsdonksveer en zijn al geheel voorbereid op onbemand varen.
Omdat met alleen elektromotoren een machinekamer niet langer nodig is, ontstaat er veel ruimte aan boord. Die wordt deels ingenomen door vier TEU aan batterijen (E-powerboxen), door een verzonken woning van twee verdiepingen en er blijft ook nog extra ruim over om meer containers mee te kunnen nemen. Het eerste schip is goed voor 224 TEU op vier lagen.

 

 

Over het MCA

MCA is het Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum Brabant. Sinds 1998 bevordert het MCA met veel succes de ontwikkeling van multimodale transporten door de provincie Noord-Brabant. Jaarlijks wordt meer dan een miljoen ton goederen multimodaal door Brabant vervoerd, gebruik makend van slimme combinaties van de weg, het spoor en het water.