gent
Op 12 september brengt MCA-Brabant een werkbezoek aan de North Sea Port om te kijken hoe de banden tussen Brabant en North Sea Port versterkt kunnen worden.

Begin dit jaar zijn de havens van Gent en Zeeland Seaport (Terneuzen en Vlissingen) gefuseerd tot North Sea Port. Deze haven kenmerkt zich door de overslag van de meer traditionele goederenstromen, zoals droge bulk, break bulk en project cargo voor offshore installaties. Daarnaast spelen zij een belangrijke rol op de Noord-Zuid-as van Europa en deze is nagenoeg congestievrij.
Voor de aan- en afvoer van diverse grondstoffen speelt North Sea Port een rol in de totale mix van goederenstromen voor Brabant. Deze rol kan verder uitgebouwd worden.

johnhuizing
John Huizing is de nieuwe projectmanager bij MCA Brabant. Hij volgt Ad Verhoeven op, die deze functie vele jaren heeft verzorgd en half maart zal vertrekken. Zijn opvolger heeft ruime ervaring in de wereld van logistieke consultancy. Zo was hij onder andere projectleider van het onderzoek naar de haalbaarheid van een multimodale terminal bij Weert-Cranendonck, waar sinds vorig jaar de terminal De Kempen is gevestigd. John Huizing heeft zich vooral gespecialiseerd in het advieswerk op het snijvlak tussen overheid en bedrijfsleven. Het bestuur van MCA Brabant heeft alle vertrouwen in de toegevoegde waarde die de nieuwe projectmanager meebrengt in het werk van het MCA. John Huizing (1960) is geboren in Zwolle en woont in Weert.

16Containers
Hutchison Ports ECT breidt de pilot met de uitbreiding van de venstertijden (‘fixed windows’) voor binnenvaartschepen die grotere hoeveelheden containers in één keer komen laden of lossen (call sizes) verder uit. 

Volgens de stuwadoor is de in januari van dit jaar gestarte pilot succesvol en wil ECT nu een volgende stap zetten met het uitbreiden van het aantal deelnemers aan de pilot en het verder testen van aangescherpte en nieuwe spelregels. Deze ‘fixed windows’ zijn bedoeld voor binnenvaartoperators die, zelfstandig of gezamenlijk, in staat zijn om met een grote hoeveelheid te lossen en te laden containers direct één van ECT-terminals aan te lopen.

matthinge in moerdijk foto gvtBarge Terminal Tilburg, Combined Cargo Terminals, Moerdijk Container Terminals en Danser Group slaan de handen ineen om op de route tussen Tilburg, Moerdijk en de Rotterdamse haven lading te bundelen.

Door deze nieuwe samenwerking zijn voor dezelfde hoeveelheid containers minder schepen nodig, wat filevorming bij afhandeling in de haven van Rotterdam vermindert. De samenwerking van deze marktpartijen en de deepsea terminals in de Rotterdamse haven in de ‘West-Brabant Corridor’ is het eerste concrete initiatief dat het Havenbedrijf Rotterdam ondersteunt vanuit de ‘incentiveregeling’ en het sectoroverleg dat vorig jaar is gestart.

mca engelen goriskopie1De nieuwe voorzitter van de European Barge Union (Europese Binnenvaart Unie ofwel EBU) Paul Goris wil zich sterk maken voor de kleinere schepen in de binnenvaart. “Het zijn juist die kleinere schepen die de kleinere vaarwegen – zoals die in Brabant – zo waardevol maken. Om die vloot te behouden en zelfs uit te breiden is volgens mij een Marshallplan nodig voor de kleinere schepen.”

Paul Goris is behalve consultant, voorzitter van het CBRB en de EBU ook lid van de Raad van Advies van MCA Brabant. Bij deze Brabantse lobbyorganisatie voor het multimodaal vervoer ontmoette hij een oude bekende.

jaarcongres 10
Uit de toespraak die Jacques Niederer, burgemeester van Roosendaal en bestuurslid van MCA Brabant, hield bij het MCA-jaarcongres in Veghel op 7 december sprak duidelijk de energieke aanpak en daadkracht waar het deels nieuwe bestuur van de stichting voor staat: “We moeten connected zijn als regionaal netwerk, met alle spelers in het logistieke krachtenveld – ondernemers, onderwijs en overheid – volledig op één lijn. We moeten er niet alleen in slagen om gezamenlijke intenties en plannen te ontwikkelen, maar ook om ze gewoon uit te voeren. Liefst zo snel mogelijk.”

Deze uitspraak had in zijn rede betrekking op de regio West-Brabant, maar kan gemakkelijk van toepassing worden verklaard op heel Brabant. “Wat goed is voor West-Brabant is in dit geval goed voor Brabant en voor Nederland”, aldus de vastbesloten burgemeester van Roosendaal.

Voorzitter Jan Renier Swinkels (r) dankt de vertrekkende voorzitter Jan Kerkhof voor zijn verdiensten.

 

 

 

AdV 1994Ad Verhoeven neemt deze maand (maart 2018) afscheid van MCA Brabant. Bijna van meet af aan is hij – voornamelijk op de achtergrond – betrokken bij het werk van de netwerkorganisatie. Hij heeft een bijna principiële voorkeur voor multimodaal vervoer.

“Multimodaal vervoer draagt bij aan de BV Brabant. Vervoer is geen doel op zich, maar waar het kan, moet vervoer via spoor en binnenvaart. Dat heeft een grote betekenis voor de provincie, als ontlasting van het wegennet en als concurrentiefactor voor gevestigde bedrijven.” Dat streven van MCA Brabant is succesvol, met als gevolg dat jaarlijks meerdere miljoenen tonnen goederen multimodaal over water van en naar Brabant worden vervoerd. Vooral de groei van het containervervoer in die twintig jaar is spectaculair te noemen.

 

 

25Port Liner Omega Architects
Het eerste volledig elektrisch aangedreven containerschip zal in de tweede helft van volgend jaar varen tussen Barge Terminal Tilburg en de zeehavens. Deze ‘Port-Liner’ vaart op omwisselbare batterij-containers zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen. Dit staat te lezen in De Binnenvaartkrant van dinsdag 5 december.

Op vrijdag 1 december werd bekend dat Port-Liner BV- het bedrijf dat deze eerste nul emissie-schepen ontwikkelt – 6,8 miljoen euro subsidie zal ontvangen in het kader van Connecting Europe Facility (CEF), een Europees steunfonds. De reden dat dit schip voor die subsidie in aanmerking komt, is dat volgens de Europese Commissie het project zal bijdragen aan de bespoediging van het gebruik van elektrische aandrijving in de binnenvaart. Het MCA heeft een bescheiden rol gespeeld bij de advisering van Port-Liner BV voor het verkrijgen van de subsidie.

Over MCA Brabant

MCA Brabant is het Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum Brabant, een kennis- en netwerkorganisatie voor Brabant. MCA Brabant brengt bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen bij elkaar en adviseert over multimodaal transport. Tevens signaleert MCA Brabant trends en ontwikkelingen op het gebied van multimodaal goederenvervoer, initieert en begeleidt multimodale initiatieven van marktpartijen, en vergaart, ontwikkelt en verspreidt kennis en informatie.