kerkhof meijHet bestuur van de Stichting MCA Brabant heeft donderdag 9 november afscheid genomen van twee prominenten: voorzitter Jan Kerkhof en lid van de Raad van Advies Peter van der Meij. Jan Kerkhof is als voorzitter van MCA Brabant opgevolgd door Jan-Renier Swinkels en de plek in de Raad van Advies van Peter van der Meij is inmiddels ingenomen door Anton van Beers. Omdat de nieuwe voorzitter al deel uitmaakte van het bestuur, is de plaats in het bestuur van MCA Brabant die vrijkomt, ingenomen door Jan Niederer, burgemeester van Roosendaal.

 

beiden
Anton van Beers en Paul Goris treden toe tot de Raad van Advies van MCA Brabant. Beiden hebben hun sporen meer dan verdiend in de wereld van de logistiek. Zij vertegenwoordigen respectievelijk de Brabantse ondernemers en de binnenvaart in de Raad van Advies.

 

Het secretariaat van MCA Brabant zoekt op korte termijn voor 20 uur per week een officemanager ter ondersteuning van het adviescentrum. 

De officemanager runt het MCA-bureau. Naast de dagelijkse bureau-activiteiten dient de officemanager de teamleden te ondersteunen bij het schrijven van projectplannen, het maken van presentaties en het ondersteunen van onderzoek naar (Multimodale) goederenstromen. De kandidaat voor deze functie dient te beschikken over een hbo-diploma, bij voorkeur bedrijfskunde, logistiek of economie.

bolcom

Bol.com heeft een nieuw ‘fulfilment center’ gebouwd bij de haven in Waalwijk. Het werd vorige week geopend. Dit is het nieuwe logistieke centrum van Bol.com met een miljoen sku’s op voorraad (dat zijn voorraadbeheereenheden), 135.000 vierkante meter vloeroppervlakte en een handling van 30.000 (!) producten per uur.

hj
Het bestuur van de Stichting MCA Brabant heeft per 1 januari 2018 Hendrik-Jan van Engelen benoemd als nieuwe directeur. Hij volgt Cees van Elk op, die sinds 1 januari 2015 leiding heeft gegeven aan MCA Brabant. 


Hendrik-Jan van Engelen (1969) is momenteel werkzaam als zelfstandig consultant in havens en logistiek. Tot september 2015 was hij commercieel directeur van Havenbedrijf Gent NV. Voordien was hij delivery manager bij Logica Nederland BV, general manager bij APM Terminals International en in de negentiger jaren van de vorige eeuw werkte hij bij P&O Nedlloyd en bij Cap Gemini. 

 

spoortrein

Samen met logistiek dienstverleners H.Essers en Gebr. Versteijnen Tilburg (GVT) heeft verlader Samsung SDS voor de distributie van producten een synchromodale goederencorridor ontwikkeld tussen Brabant en Polen.

Op de corridor tussen Tilburg en Rzepin/Poznan in Polen wordt vervoer over de weg gecombineerd met zoveel mogelijk spoorvervoer. De aankondiging van dit ambitieuze project vond plaats tijdens het Spoorcongres 2017 in Tiel.

 

havenHet MCA Brabant maakt zich ernstige zorgen over de situatie die is ontstaan in de Rotterdamse haven met betrekking tot de wachttijden voor de containerbinnenschepen. Verladers hebben via de Ondernemersvereniging Evofenedex laten weten dat velen van hen overwegen over te stappen op het wegvervoer als er in die wachttijden geen verbetering komt. Het MCA heeft zich altijd sterk gemaakt voor een verschuiving in de andere richting: van de weg naar het water.

Dat is ook het beleid van de Nederlandse overheid. De binnenvaart wordt gezien als een belangrijke oplossing voor congestie op de wegen.

gerard

Algemeen directeur Gerard de Groot van A2B-online  werd bij het Spoorcongres 2017 in Tiel uitgeroepen tot ‘Spoorman van het Jaar 2017’.

De onderscheiding wordt jaarlijks toegekend door het voorlichtingsbureau Rail Cargo in Rotterdam aan een ondernemer die zich sterk maakt voor de promotie van het spoorgoederenvervoer. Als directeur van de sterk groeiende shortsea-onderneming A2B-online – een dienst tussen Moerdijk en het Verenigd Koninkrijk – zette hij verschillende nieuwe spoorverbindingen op, onder andere tussen Moerdijk en Milaan.

Over het MCA

MCA is het Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum Brabant. Sinds 1998 bevordert het MCA met veel succes de ontwikkeling van multimodale transporten door de provincie Noord-Brabant. Jaarlijks wordt meer dan een miljoen ton goederen multimodaal door Brabant vervoerd, gebruik makend van slimme combinaties van de weg, het spoor en het water.